Tänka sig att detta ekorrhjul även satt sina taggar i mig. I MIG?! Eller alltså det var väl inte oväntat med tanke på att jag haft denna plan sen jag var sisådär 2,5 år. Men ändå, allt flängande och bytande de senaste åren fick mig att knappt se detta mål längre. Dessutom är ingenting 100 %. Aldrig faktiskt. Jag har varit ombytlig, velande, beslutsam, målinriktad, stapplande, grinande, förberedd, medtagen och ändå hamnar man någonstans. Jag hade lika gärna kunnat sitta i öknen med skalpellen i högsta hugg lagandes en stackars skadad zebra. Istället sitter jag med en telefon och en dator framför mig beredd på att ta tuffa och snabba beslut. Att arbeta på långsiktiga förbättringsåtgärder. Båda sakerna känns coola. Jag är nöjd. Eller så nöjd man blir i livet. Jag menar, jag är ändå den jag är och älskar att planera och skapa mål för mig själv. Det är den jag är. Men jag är nöjd. Fina kollegor, fin arbetsplats, fint läge, fint hus, fin anställning (=trygg).

Tänk att varje litet beslut tar en vidare. Om man går tillbaka i tiden så kan man tänka på stunder då man tagit viktiga beslut. De kanske inte kändes så stora där och då. Men man inser i efterhand att man troligtvis inte skulle vara där man är idag ifall man inte beslutat så. 
 
Några jag minns speciellt är:
- Att gå naturbruk på gymnasiet istället för naturvetenskap. Och då välja Spånga Gymnasium. Jag var väldigt inställd på Djurgymnasiet tills jag gick på gymnasiemässan och blev helt omvänd.
- Att göra min praktik i Costa Rica. Det var mitt första möte med utomeuropeiskt land och där och då blev jag såld på resande. Jag kommer aldrig glömma min första bild av regnskogen sittandes i en buss på väg till karibiska kusten och regnet strilandes längs fönsterrutorna. Lyrisk.
- Att strunta i att bli veterinär
- Att hänga med Karin till Australien
- Att gå etologi och djurskydd i Skara
- Att flytta ihop med Petter (iofs var detta faktiskt inget beslut... tror jag. Jag har ingen som helst aning om hur det faktiskt blev så att vi flyttade ihop... verkligen. Jag vet bara att Petter skulle förvara min säng, och sedan mina andra saker medan jag begav mig till Kanada. Visste jag att vi skulle flytta ihop redan innan jag åkte till Kanada? Eller medan? Vet någon?)
- Att börja master i Linköping
- Att göra mitt masterarbete med SLU
- Att ta jobbet i Jönköping
- Att köpa hus (!) Fast det här kanske faktiskt är för tidigt för att ta med på listan, hände ju lixom nyss och vet inte vad det resulterar i. Men det känns som ett sånt stort beslut iaf.

Vid varje omställning har jag googlat mängder om stället, platsen och området. Jag har vandrat gator i Google Street View för att få en peek av min framtid. Så taggad har jag varit. Största frustrationen är när mitt val leder mig så "off" att Street View inte finns i området. Frustration deluxe. Andra stora händelser i mitt liv är förvisso min första resa till Australien och alla mina olika jobb. De har betytt väldigt mycket för mig som person men jag ser inte de besluten som vägskäl på samma sätt. Men man vet ju självklart aldrig.

Kram på er från sjuklingen som nu inte vill vara sjuk längre och ska jobba imorgon.

Kommentera

Publiceras ej